Langtiddskadet – man kommer ikke ”tilbage”, man kommer længere frem!

Hvad dækker at komme tilbage efter en skade? Jeg har selv haft en meget alvorlig fodskade og efter to år – nærmest på dato – lavede jeg en reel højderekord, som slog de tider, jeg inden min skade havde sprunget. Hvor højt man springer, er i trampolin et parameter, vi bedømmes på, ved at måle den tid vi er i luften. Jo højere vi hopper, jo længere tid hænger vi oppe i luften i hvert spring. Derfor bruger vi stopur under træningen til at tage tid på vores øvelser på ti spring.

Det var en lettelse for mig at vide, at jeg ikke længere arbejdede på at komme tilbage på det niveau jeg havde haft inden jeg smadrede min egen fod, men derimod nu kan arbejde på at blive endnu bedre.

Så er jeg tilbage? Både ja og nej. For hvis jeg tænker over, at det har taget to år at komme ”tilbage”, så kan det virke som to år uden værdi. Springmæssigt er det først nu, at jeg har kunnet belaste min fod så meget, at jeg kan springe lige så højt og endda højere end før. Har jeg så ikke lært noget i mellemtiden..?

Samtidig bliver min fod aldrig som den var før: jeg kommer ikke ”tilbage” i fysisk forstand. Dermed kommer jeg heller ikke til at springe lige så mange trampolintræninger som før. Jeg vil fremover være begrænset i træningsmængde og vil altid skulle rationere med både spring og alt supplerende træning. Det er virkeligt frustrerende! Kommer jeg til at kunne træne ”nok”?

 

Derfor er det vigtigt at se tingene i et andet lys, når du endelig kommer i gang med din sport efter en lang skade. Alt det, ved siden af det målbare på banen, i hallen eller – som for mig – i trampolinen, skal medberegnes. En langtidsskade er en mental dannelsesrejse, styrkeprøve og revurdering af valg og værdier. Motivationen testes og igennem dette udvikles du som atlet – og som menneske. Disse evner, værdier og ”lifeskills” kan faktisk gøre dig bedre som atlet. Du er bedre rustet på den anden side, hvis du giver dig selv tid og plads til at lytte, og til at lære af din skade.

Der bliver uvægerligt sat perspektiv på træningen, og har du kæmpet dig gennem et langt skadesforløb og tilbage i felten, så er det fordi du virkeligt vil din sport!

 

Jeg er blevet 10 år ældre på det mentale plan på disse to hårde, lærerige år. Jeg er blevet uddannet af min skade til at være en ansvarsbevidst atlet, der tager vare på min egen træning, kan balancere træningsmængde og fysisk formåen, og desuden lært at bringe kvalitet ind hver dag. Jeg ved, at jeg er begrænset, derfor sætter jeg pris på det jeg kan og får mere ud af mine træninger.

Jeg kan ikke træne ligeså meget, så jeg gør det bedre. Jeg er ikke kommet tilbage – jeg er blevet bedre.

 

PS: Skridt i den rigtige retning uanset om man kalder det “tilbage” eller ej. Tjek min instagramvideo på linket herunder, hvor jeg laver min første stående baglænder i TO år – det var SÅ fedt!!!!

Klik her: Første stående baglænder siden skade :)

Skærmbillede 2015-08-13 kl. 15.36.23

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *