Mental sundhed og identitetsskabelse – skal man lave supplerende aktiviteter?

Jeg har haft flere spændende samtaler med min gamle, savnede træningsmakker om, hvorvidt supplerende træning er godt for mig eller ej min omfattende fodskade taget i betragtning. Der er argumenter for og imod den supplerende træning, jeg har ved siden af min trampolintræning, og jeg vil i dette blogindlæg prøve at forklare nogle af dem. Hvorfor gør jeg som jeg gør? Hvorfor er mental sundhed så vigtigt? Og hvad jeg synes er vigtigt at huske, når der skal træningsplanlægges:

 

havnefestival_SH (17 of 19)I perioden efter min skade, det første år især, var det virkelig begrænset, hvad jeg kunne lave af fysisk aktivitet. Jeg fik ondt af al træning. Uanset om det var trampolin, styrke eller noget så banalt som at gå en tur. Og mange ting var helt udelukket – konditionstræning var umuligt. Hvorfor så lave andet end trampolin? Skulle jeg helst bruge kræfterne til træning kun på at springe trampolin?

Det var et spørgsmål, jeg blev stillet i løbet af sidste sommer, da jeg begyndte at springe igen. Det kunne have været en måde at gøre det på: koncentrere kræfterne om min sport, trampolin, så jeg ikke mistede træningstid på grund af den supplerende træning.

Men jeg har valgt at holde fast i de træninger, der fx er styrketræning, fysisk træning eller yoga. Hvorfor?

Fordi det gør mig glad.

 

Jeg har hen over denne sommer endelig fået et niveau efter min skade, hvor jeg har 5-7 trampolintræninger om ugen igen. Det har været en lang kamp, og derfor værdsætter jeg virkelig, at kunne springe igen. Ville jeg kunne springe endnu mere, hvis jeg ikke havde anden træning ved siden af? Måske. Hvorfor så lave andet end trampolin?

Fordi det gør mig glad.

 

Svedende yoga, supplerende styrketræning og social optankning

Især mens jeg stadig var meget fysisk hæmmet af min skade, så var det faktisk slet ikke sjovt at springe trampolin. Udbyttet af en træning opvejede slet ikke frustrationerne og smerterne og tvivlen. Derfor har det været vigtigt for mig at have noget andet ved siden af, som jeg har følt har haft værdi for mig. Det har givet glæde og noget at fokusere på, når trampolin var mere ned end op i perioder.

IMG_0709Jeg føler desuden, den supplerende træning udvikler mig som atlet, da det for mig er vigtigt at have fysikken i orden. Jeg er igennem de sidste to år blevet stærkere end jeg nogensinde har været. Engang tog jeg måske marginalt flere kg i squat, da jeg trænede det kontinuert, men nu er jeg i stedet mere velkoordineret, eksplosiv, smidig og grundlæggende fysisk stærk i hele kroppen.

Vigtigst af alt har jeg holdt hovedet oven vande i den sværeste periode i mit liv indtil nu. Det har jeg gjort ved at havde noget ved siden af, der var godt for mig mentalt.

De sidste to år siden jeg blev skadet har jeg dyrket både poledance, hot yoga, spinning og taget et kursus i havkajak. Desuden har jeg styrketrænet selv og haft fysisk træning med både en af Team Danmarks fysiske trænere og senere med Sportsbasics. (Grundet min lange skade kunne jeg ikke levere resultater, og dermed måtte jeg ikke fortsætte med fysisk træner fra Team Danmark)…..

Det sidste år har jeg haft fysisk træning med Mats Mejdevi og Sportsbasics, og jeg har i den grad kunne mærke forbedringer fra jeg startede og til nu.
Der står stadig fysisk træning i kalenderen, og det er virkelig en højdespringer hver uge! Her træner jeg sammen med andre atleter fra andre sportsgrene i fysisk basistræning, der i den grad har givet grundstyrke, koordination og glæde. Især det sidste er (igen) grunden til, at jeg fortsætter – selvom jeg nogle gange er øm i foden til trampolintræningen senere på dagen.

 

Mental sundhed giver fremgang

Kort sagt: Jeg har valgt at blive ved med den supplerende træning, fordi den gjorde mig glad. Det gør den stadig, og derfor synes jeg, at det er vigtigere. Måske havde det for andre været pileflet eller at spille saxofon? Lige i mit tilfælde på nuværende tidspunkt i mit liv handler det om supplerende træning, som jeg glad for.

En glad Maila kan meget bedre få dagligdagen til at hænge sammen. Mental sundhed betyder for mig at være nogenlunde afbalanceret med mig selv og føle, at det, jeg laver, har værdi for mig. Livet er aldrig en lang dans på roser, men overordnet set skal du føle, at du er i gang med noget, du er tilpas i og som er vigtigt for dig.

Den mentale sundhed er virkelig vigtig, når du er presset, uanset om det er af smerter, som det har været for mig, eller af noget andet. Når den ikke er der, så er udfordringen at genskabe den mentale sundhed samt at finde nye eller genfinde gamle værdier.

IMG_0956Så når kalenderen siger fysisk træning, så er det for mig to ugentlige træninger med ”smil-på-læben”- og ”sved-på-panden”-garanti i godt og inspirerende selskab med andre dygtige atleter. Jeg kan i svære perioder aktivt vælge at fokusere på dette og lade mig glæde over fremgangen i styrke, smidighed eller koordinering. Når træningen i trampolinen kører (som i øjeblikket – jeg har fx lige lavet ny  Danmarksrekord i sværhed for damer, yayy), så er det jo bare forstærkende at have den supplerende fysiske træning.

 

 

Honningkrukker og hot yoga

Jeg har altid været glad for at have noget ved siden af trampolintræningen, der kan ligge og vente på mig i løbet af ugens pressede kalenderprogram. En af mine gode venner kalder det ”honningkrukker”. En rigtig sød metafor for en rar begivenhed i nær fremtid, og man kan nærmest se Peter Plus for sig, der glæder sig til at komme hen til den lækre honningkrukke og stikke poten i den,

Ting, du ser frem til skal ske, kan du vælge at se som små metaforiske honningkrukker.

 

Når træningen bare er træls og kroppen gør ondt, så er det skønt at have et behageligt afbræk fra det, mit liv ellers drejer sig om, trampolin.

Jeg har før gået til blandt andet mavedans, yoga, zumba, fitness-step, spinning og pole dance. Nu er det fysisk træning, hot yoga og intervalpas på cyklen (i det omfang min fod tillader det) ved siden af trampolin. Vigtigst er, at jeg glæder mig til træningen – på dage hvor trampolin driller, så er det bare en anden type træning, jeg ser frem til.

 

Husk at glæde trumfer

Når motivationen er presset, så er det altså vigtigt, at have noget i hverdagen, der får smilet frem og hæver humøret. Som atlet kan du meget hurtig have alle de fine æg i den famøse kurv – den samme kurv. Hele identiteten er bygget op om det samme, sporten. Det kræver stort fokus og dedikation at blive rigtig god i en sportsgren. Men det kan samtidig være skrøbeligt, hvis du er presset og lav på humørbatterierne. Så en lille bitte del må godt bruges på noget andet, hvis du spørger mig.
Det har virket for mig. Det har været min måde at komme igennem. Selvom det objektivt set havde været det bedste kun at springe på trampolin og resten af tiden sidde stille med foden oppe, så gav det bare ikke nok mentalt for mig i en periode. Jeg har suppleret med andet, som jeg er blevet glad af. Ting, jeg har fået ladet batterierne op af.

Det er en individuel vurdering og beslutning, og for mig har det her været det rigtige. Måske kan det også være vejen for dig? Ellers så er mit budskab:

 

Mental sundhed er grundstenen for at kunne udvikle dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *