Dobbelt dansk mester!

Wauv…

Jeg sidder her og er lige lidt træt – men faktisk ikke så tømmermandsramt som min fest i nat efter DM egentlig berretigede til? Godt jeg er blevet god til at drikke masser af vand i løbet af aftenen!

 

Der var danmarksmesterskaberne i trampolin i går i Odense. Og efter sidste års skuffelse, hvor jeg ”smed guldet væk” både i individuelt og i synkron (jeg førte stort, men sprang som en pose nødder i finalen…) så var det en enorm lettelse og glæde at tage guldet hjem i begge discipliner.

13239262_10208729499227783_1553134694809621493_n
Lige efter individuelle finaler! Foto: Bo Tureby.

For syvende gang er jeg dansk mester, men sidste gang var i 2013. Det er først fra i går jeg officielt er tilbage som Danmarks bedste kvindelige springer igen efter min skade, selvom jeg det sidste års tid har slået mine egne danmarksrekorder i vanskelighed både i træning og konkurrence samt sprunget højere og bedre end nogensinde. Det er så fedt! Jeg er helt vildt glad 😀 I bunden af dette oplæg har jeg tre gode råd jeg bruger til konkurrenceforberedelse – samt nogle billeder fra dagen!

 

Håndteringen af mit eget mentale pres

Jeg har siden, jeg kom i gang med konkurrencer efter min skade, været mere bevidst omkring min strategi for konkurrencer og min egen tilgang til dem. Det er svært at mærke efter nogle gange, for der er så mange følelser i spil på en gang, når man står på gulvet lige inden en finaleøvelse. Men jeg synes, jeg bliver skarpere og skarpere – ikke at det er en garanti for at klare det godt, men at jeg bliver bedre til at mærke, hvad jeg gør rigtig og forkert og lære af det bagefter.

 

Det har været en turbulent tid for de danske eliteatleter i trampolin, og vi har i tiden efter EM haft mange udfordringer. Til trods for en kamp med både krop og kalender (skader og en fuldstændig kollapset landsholdsstruktur, der gør det svært for mig at få træning nok, tilsat at jeg mangler job), så lykkedes det for mig at håndtere mit eget mentale pres.

Inderst inde har mit brændende ønske om at vinde ligget og ulmet. Det gør det altid, og det er jo en del af det, der driver mig til at fortsætte. Jeg vil være bedre. Og jeg vil altid gerne vinde. Mest af alt vil jeg have fornemmelsen af at have givet mit bedste på dagen uanset hvad det rakte til.

Jeg blev virkelig skuffet sidste år til DM, da jeg følte jeg smed det hele væk på grund af træthed, manglende koncentration og nerver. Efter konkurrence sagde jeg med et glimt i øjet og et indvendigt, indebrændt løfte til mig selv, at DM-vandrepokalen og titlen var til låns. Sådan en lille joke forpligter… Mest over for mig selv!

Alt kan ske i trampolin såvel som i andre sportsgrene, og det ved jeg jo. Risikoen er der altid for at ramme ”en dårlig dag”, hvor man mentalt eller fysisk ikke leverer. Min opgave har været at håndtere mine egne tanker, mit eget pres og mine handlinger på baggrund af dette både ugerne inden og på dagen.

Netop det her med at kunne rumme mentalt, at det kan gå galt er en ny ting, jeg er blevet opmærksom på. Jeg har brugt lidt tid på at arbejde det i denne optakt. I ugerne inden DM var jeg ikke afklaret, og jeg blev ramt lidt af min ”præ-konkurrence-psykose”, som jeg stadig kalder det (se Præ-konkurrence-flip i Tyskland 2013).

Men på selve dagen kunne jeg modsat mærke mere ro omkring mine tanker. Jeg havde affundet mig med, at jeg ikke kunne være sikker på at tage guld, og min fornemmeste opgave derfor var at holde fokus på de tekniske keywords, der hjælper. Jeg vidste, jeg skulle blive ved at være aggressiv i min tilgang til mine øvelser og gå efter at springe højt og bedst muligt. Hvis jeg efter konkurrencen havde gjort dette, og det enten var mislykkedes eller der var nogen, der havde sprunget endnu bedre, så ville jeg kunne kigge tilbage på dagen (nok et par dage efter, når skuffelse havde lagt sig), og være stolt af det mentale arbejde og processen.

Med denne tilgang var det langt nemmere at fokusere. Når jeg mærkede nervøsiteten, så huskede jeg mig selv på, at min krop var ved at gøre sig klar. At det kun var godt, for det ville hjælpe. Jeg skulle blot acceptere det og bruge det konstruktiv uden at blive passiv.

 

Frygten: et lille narcissistisk monster, der bare gerne vil ses

Jeg er også blevet bedre til at være i ”præ-konkurrence-psykosen”. Selvom jeg bliver frustreret over ”det ikke er godt nok” i ugerne inden et vigtigt stævne, og ofte har træninger, hvor der slet ikke er noget, der virker, så kunne jeg i denne optakt godt se det lidt mere objektivt. Jeg vidste godt, forløbet op til konkurrence ofte ser sådan ud med hævede forventninger og frustration over ikke at træne godt nok. Den viden brugte jeg til at søge det opbakning og sparring, jeg havde behov for. Jeg har brug for at sige højt og tale med nogen om, at det driller i træning. Sige højt at jeg er bange for at det fejler – og dermed acceptere de tanker, jeg ellers ubevidst kæmper imod. Svesken på disken, kan man vel kalde det. Og når det er sagt højt, så er det lidt nemmere at få set på ”frygten” fra flere vinkler, acceptere den er der og give dens retmæssige plads i hjernekisten. Den må nemlig godt være der, når den opføre sig pænt og bliver i sin lille krog, hvor den høre hjemme. Den, frygten, bliver tirret af at blive ignoreret. Den bliver et vildt bæst, der laver ravage, hvis man kæmper imod. Men får den kortvarigt lidt opmærksomhed, så kan den sættes pænt på plads bagefter. Og så er der plads til at bruge kræfterne på noget der virkelig gælder – at springe sit livs øvelse i finalen til DM 2016 fx :)

 

Fest, pokal og blomsterkranse

Dobbelt dansk mester 2016
Dobbelt dansk mester 2016

Dobbelt dansk mester – det blev fejret! Jeg er som sagt lidt træt efter en skøn aften i fantastisk selskab. Gymnaster er sgu gode til at holde fest! Jeg har lagt et par billeder ind her, der beskriver dagen godt. En dag og aften jeg vil huske længe. En dag, hvor jeg blev klogere på mig selv og dermed en bedre atlet. Jeg glæder mig til at fortsætte rejsen og håber blot, at der inden for den nærmeste fremtid vil komme klarhed over landsholds- og træningssituationen, så jeg kan blive endnu bedre!

 

 

3 gode råd til konkurrence

 

  1. Fokus på ting i din kontrol. Det er nemt at have tendens til at bekymre sig og bruge kræfter på udefrakommende ting. For mit vedkommende kan jeg fx hverken ændre lys, trampoliner, startrækkefølge, tidsprogram eller andre lignende faktorer. Jeg ved heller ikke hvordan mine konkurrenter vil springe. Jeg prøver derfor bevidst at vende fokus indad på min øvelse og mine tekniske huskeord. Hvad skal jeg huske at gøre i mit startspring eller hvad skal jeg mærke i indspring til øvelsen. Det hjælper meget.
  2. Accepter din frygt/nervøsitet. At gå i kamp med frygten og prøve at ignorere den, vil kun gøre det sværere at håndtere. Et balanceret forhold til tanker og nervøsitet øger potentialet for god performance. Det er naturligt at have dem, accepter dem og vend derefter fokus på det konstruktive.
  3. Tænk på egne behov. Det gælder både fysisk og psykisk. Vær opmærksom på hvor meget opvarmning, der skal til, før du føler dig klar. Hvornår skal du spise i forhold til konkurrencen, og hvem skal du både i dagene inden og på dagen snakke med i opvarmningen, under konkurrencen eller mens der er pause. Jeg er især opmærksom i ugerne inden, hvor jeg søger folk, der kan hjælpe mig med at få sat tankerne lidt i perspektiv og bygge selvtillid.

13275177_10153616461714562_300391046_o

Det her billede rammer godt stemningen og følelsen den aften <3
Det her billede rammer godt stemningen og følelsen den aften <3
ja ....
ja ….

13214713_10153616462884562_1873691860_o

13282375_10153616462899562_1943458331_o
Tak for en uforglemmelig aften og godnat ;)


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *